Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
 Sobota 21 Lipca 2018 r.    //////     Jesteś pierwszy na miejscu zdarzenia? Masz ciekawe nagranie? Napisz do nas! redakcja@wkonin.pl
miejsce na reklame

AKTUALNOŚCI

14 I 2010, 12:18:46

Kolej: Niech budują województwa

Kolej: Niech budują województwa

Z centralnego budżetu nie będzie pieniędzy na budowę linii kolejowej z Kalisza do Inowrocławia przez Konin. Rząd proponuje, aby przedsięwzięcie wzięły na siebie województwa w ramach swoich programów operacyjnych.

Skoro nie można poradzić sobie z budynkiem dworca czy peronami, trudno mieć nadzieję na powodzenie tak olbrzymiego przedsięwzięcia jak budowa linii kolejowej. Jednak z drugiej strony stosunkowo krotki odcinek torów pozwoliłby na znaczne skrócenie połączenia północy z południem kraju. A Konin zyskałby rangę ważnego węzła kolejowego.

Grupa posłów wystąpiła do ministerstwa infrastruktury z pomysłem budowy linii kolejowej łączącej Kalisz z Inowrocławiem. - Rozbudowa linii kolejowych odgrywa kluczową rolę w odciążeniu infrastruktury drogowej. Obecnie z Górnego Śląska i Opola trasa kolejowa wiedzie od Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza. Aby dotrzeć dalej na północ, należy udać się w kierunku Łodzi. Budowa torów na tym odcinku pozwoliłaby na rozwój gospodarczy tych miast, wypełniłaby lukę na kolejowej mapie kraju. W efekcie powstałaby nowa magistrala północ-południe, która byłaby alternatywą wobec istniejącej trasy Herby - Gdynia - stwierdzono w interpelacji.

Ministerstwo infrastruktury przyznaje rację tym argumentom. Jednak od razu przedstawiane są trudności związane z tym przedsięwzięciem. - Nowa linia kolejowa Kalisz - Konin - Inowrocław niewątpliwie uzupełniłaby w istotny sposób mapę transportową Polski. Ale wymaga dużych nakładów finansowych pochodzących głównie ze środków publicznych. Obecnie podstawowym dokumentem określającym kierunkowe wytyczne rozwoju kolei w Polsce jest „Masterplan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r.”. Budowy linii Kalisz - Konin - Inowrocław w tym dokumencie nie zaplanowano - stwierdził Juliusz Engelhardt z ministerstwa infrastruktury.

W tej sytuacji rząd proponuje, aby ciężar tej inwestycji wzięły na siebie województwa. I budowały nową linię kolejową, w ramach swoich regionalnych programów operacyjnych.

KOMENTARZE



A do tego jeszcze frytki proszę

W tym kraju nikt nie myśli perspektywicznie do przodu, przecież trasa Konin-Kalisz już teraz przyprawia o ból głowy a co dopiero będzie za 10-20 lat gdy ruch nasili się jeszcze bardziej.
Trzeba o tym myśleć już dziś by nie obudzić się z ręką w nocniku.
dnia: 2010-01-14 12:41:29
Już widzę jak Poznań, który kiedyś na głowie stawał (i skutecznie stanął), żeby tylko uwalić tę inwestycję (wówczas planowaną jako centralną, wcale nieobciążającą poznańskiej kasy) teraz nagle szczodrobliwie ją finansuje. Śmiechu warte.
dnia: 2010-01-15 12:06:52
Pewną korzyść miałyby Bydgoszcz, Toruń i Inowrocław (lepsza komunikacja z południem Polski), ale mogą się bez tej linii obejść. Inwestycja byłaby bezdyskusyjnie korzystna dla Konina i Kalisza. Byłaby też bardzo korzystna dla Ostrowa, który jednak może być przeciw, bo często woli nawet dużo stracić, byle tylko jakiejś korzyści nie zyskał Kalisz. Jako zdecydowanie szkodliwą (ze swojego punktu widzenia) ocenia taką inwestycję Poznań, któremu odbiera ona część ruchu kolejowego, a jednocześnie zmusza do wydania pieniędzy na niepoznańskie potrzeby.
dnia: 2010-01-15 12:37:48
Poznań nie zrealizuje takiej inwestycji, bo to dla Poznania zbędne, bo Poznań jest znakominie skomunikowany. Co innego, gdyby linia miała prowadzić przez Poznań, haha. Ale może przy tej okazji zaczniemy zauważać, że pomysł Kalisza na oddzielne województwo nie był taki zły!?
dnia: 2010-01-15 13:46:49
Na pewno z WRPO nie uda się pozyskać tak wielkiej kwoty, zresztą pieniądze rozdysponowuje Poznań, a z tej inwestycji korzyści by nie miał, dlatego nie ma co liczyć na to niezbędne połączenie.. smutna, szara rzeczywistość.
dnia: 2010-01-15 15:59:43
Ta inwestycja ożywiłaby gospodarczo wschodnia Wielkopolskę.No, ale w Poznania Wielkopolska kończy sie na Kórniku, czy Pobiedziskach, dalej dzika Azja.
dnia: 2010-01-15 20:51:45
hmm Kalisz liczy 100tys ludnosci a ma chyba najmnieiszom stacje powyżej 100tysiecy ludnosci.
taka trasa ^^ by się przydała.
dnia: 2010-01-31 07:23:23

DODAJ KOMENTARZ



Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy


Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:



Kartka przedszkolaka
REKLAMA

SPORT

14 VII 2018, 19:11:00

Popłyną szlakiem Wielkiej Pętli Wielkopolski

Sara Kowalska z Kleczewa wicemistrzynią Wielkopolski w sprincie

Mundial 2018 w Kinie za Rogiem

Zapraszamy na Finał IV Pucharu Playarena Konin

KULTURA

18 VI 2018, 07:35:00
Wakacje w KDK

Ludowa wizja świata w „Etnoilustracjach” – wystawa grafik makatek

Filmowe święto 64. OKFA - dobre kino, koncert, spotkania

MARATON HORRORÓW